Aanleiding:
edurende het behandeltraject op de groepsbehandeling voor kinderen met ASS wordt gemerkt dat structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid kinderen met ASS helpt, maar dat ontregelen en blootstelling hieraan kinderen met ASS iets leert. Ze worden weerbaarder, flexibeler en leren omgaan met de ontregeling die zij dagelijks ervaren. Beeldende therapie wordt tijdens deze groepsbehandeling onder andere ingezet in het actief ontregelen door de inzet van werkvormen, die de spanning verhogen. Hierdoor leren kinderen deze gevoelens herkennen en hier woorden aan geven. Op deze reden wordt aangenomen dat de emotieregulatie bij kinderen met ASS verbetert als zij bloot worden gesteld in een veilige therapiesetting aan ontregeling en de daarbij horende emoties.
Doel onderzoek:
Het doel van dit onderzoek is de aanname, dat op exposure gerichte werkvormen in beeldende therapie de emotieregulatieproblematiek van kinderen met ASS verminderd, te onderbouwen met bestaande literatuur en ervaringskennis van beeldend therapeuten.
Centrale vraagstelling en deelvragen:
Hoe kan de aanname, dat op exposure gerichte werkvormen (in beeldende therapie) bij kinderen (met ASS) emotieregulatieproblematiek kan verminderen, worden onderbouwd?
Deelvragen:
1) Welke kennis en effecten over exposure bij kinderen (met ASS) gericht op vermindering van emotieregulatieproblematiek (in beeldende therapie) worden beschreven in de bestaande literatuur?
2) Wat zijn de ervaringen van beeldend therapeuten met op exposure gerichte werkvormen ter vermindering van emotieregulatieproblematiek bij kinderen (met ASS)?