Scholten, Melissa

Identiteit en ASS. Een patiëntgericht kwalitatief onderzoek naar de ervaringen met de groepsbehandeling ‘Identiteit en ASS’ voor jongeren van ≥13 tot <18 jaar met genderproblematiek bij ASS of kenmerken van ASS.

Inleiding
Genderdiversiteit omvat personen die hun genderidentiteit in twijfel trekken of aan het verkennen zijn, evenals degenen die niet conform zijn met hun geboortegeslacht en personen die zich identificeren als non-binair of transgender (Cooper et al., 2023). Een autismespectrumstoornis (ASS) wordt gedefinieerd als een neurobiologische ontwikkelingsstoornis waarbij sprake is van aanhoudende tekorten in sociale interactie en verbale en non-verbale communicatie en van beperkte of repetitieve interesses en gedragingen (Huys & Dhondt, 2022). Een recente meta-analyse toont aan dat de prevalentie van ASS onder genderdiverse personen 11% was, ten opzichte van slechts 1% onder de cisgender (algemene) bevolking (Kallitsounaki & Williams, 2023). Vanaf januari 2024 wordt de groepsbehandeling ‘Identiteit en ASS’ aangeboden door Jeugd ggz Twente, bestaande uit 20 bijeenkomsten voor de jongeren en 3 ouderbijeenkomsten.

Onderzoeksdoel
Het doel is om eind 2025 inzichtelijk te hebben hoe de deelnemers aan de groepsbehandeling ‘Identiteit en ASS’ deze behandeling ervaren. Deze ervaringen geven een beeld van wat de behandelgroep bijdraagt en wat verbeterd kan worden. Het hogere doel is om de groepsbehandeling te optimaliseren.

Onderzoeksvraag
Hoe ervaren patiënten van ≥13 tot <18 jaar met genderproblematiek bij ASS of kenmerken van ASS de groepsbehandeling ‘Identiteit en ASS’ bij Jeugd ggz Twente?

Methode
Het betreft een kwalitatief beschrijvend onderzoeksdesign en wordt beschreven vanuit de thematische analyse. De onderzoekspopulatie bestaat uit deelnemers van de groepsbehandeling ‘Identiteit en ASS’, waarvan zowel de jongere als de ouder(s)/verzorger(s) informed consent hebben gegeven. Met behulp van face-to-face semigestructureerde interviews worden de ervaringen van de participanten onderzocht.