Alle Onderzoeken & Publicaties van de Groot, Erik

Onderzoek

Aanleiding:
The issue of patient non-attendance or tardy cancellation of appointments is a prevalent challenge for healthcare facilities (Fenger et al., 2011). These occurrences, commonly labeled as ‘no-shows’, have significant implications for financial costs, treatment progression, and patient waiting periods.

Doel onderzoek:
To determine if phone call reminders, for the group with a considerable predicted risk of no-show at the next appointment, leads to a reduction in no-show occurrences.

Centrale vraagstelling:
In order to test the model in clinical practice, the effect of the reminder phone calls was analysed using a one-sample t-test. The no-show rate in the intervention teams (two outpatient forensic locations of Transfore) during the intervention was compared with the no-show rate in the recent past.

Deelvragen:
Additionally, no-show rate in the intervention teams is compared to the no-show rate in the control group (the four other outpatient forensic locations of Transfore), using the chi square test.


Deze cohortstudie maakt deel uit van het project Samen beslissen met ROM, op een subsidie vanuit het Zorginstituut Nederland, bestaande uit 8 deelprojecten door 8 verschillende GGZ instellingen, allen lid van SynQuest. Deze deelprojecten hebben gezamenlijk de volgende speerpunten: 1. Gespreksmodel samen beslissen met ROM en ROM-methode specificeren naar doelgroepen.
2. Verrijken van informatie uit ROM met proces en behandelinhoudelijke informatie.
3. Toerusten van patiënten om ROM te gebruiken bij samen beslissen in verschillende behandelfases.
4. ROM als informatiebron benutten bij overdracht in de keten naar, binnen en vanuit de ggz.
Doel van de cohortstudie is om de verbeterslag in de implementatie van Samen Beslissen met ROM (en andere informatiebronnen) te evalueren en verder te optimaliseren door:
• Vast te stellen in hoeverre en hoe Samen Beslissen met ROM zowel indirect (via Decisional Conflict) als direct bijdraagt aan betere behandelresultaten, meer tevredenheid, minder drop-out, no-show en een kortere behandelduur;
• na te gaan of patiëntkenmerk(en) hierop van invloed zijn;
• te verkennen of de mate van Decisional Conflict verschilt per type besluit.
Patiënten worden gevolgd in de tijd via drie metingen. De ROM-metingen en patiëntkenmerken zijn standaard beschikbaar via de systemen (EPD, QuestManager, DWH) van de instellingen.


Het doel van dit onderzoek is de evaluatie van de samenwerking met Vriendendiensten Deventer een drietal ambulante teams van Dimence in Deventer.  De verwachtingen is dat dit leidt tot  persoonlijk en maatschappelijk herstel van de cliënten en verkorten van de behandelduur. Dat laatste zou kunnen leiden toe kortere wachttijden.


Het doel van dit initiatief is om met behulp een algoritme, dat wordt gemaakt m.b.v. Machine Learning, een voorspellingstool te ontwerpen voor de basis-ggz. Gedurende de behandeling kan de tool aangeven wie er wel/niet zal profiteren van de behandeling. Er wordt oa. gebruik gemaakt van ROM-tussenmetingen. Dit is een samenwerking van een aantal ggz-aanbieders en het Trimbos. Er worden geen data gedeeld. Onderzoekers van de ggz-aanbieders analyseren de data van hun eigen organisatie en werken gedurende een aantal maanden samen aan het ontwerpen en verbeteren van het algoritme.


Onderzocht wordt of met de op IRT gebaseerde CAT technologie op een meer efficiënte wijze even betrouwbare of zelfs betere meetresultaten gerealiseerd kunnen worden, in vergelijking met de traditionele aanpak met zelfrapportage meetinstrumenten.


Aanleiding:
Met de introductie van GBGGZ en SGGZ zijn op de werkvloer in toenemende mate de veranderingen van de cliëntpopulatie merkbaar. Dit heeft mogelijk consequenties voor de bruikbaarheid van de normen van de generieke ROM instrumenten (BSI, OQ45 en SQ-48) die door de verschillende SynQuest instellingen worden gebruikt.


Drop-out is een belangrijk probleem binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Buitenlands onderzoek laat zien dat drop-out kan worden verkleind door gebruik te maken van een feedbacksysteem. Tevens is aangetoond dat de kwaliteit van de therapeutische relatie van invloed is op de behandeluitkomsten. Routine Process Monitoring (RPM) is een feedbacksysteem waarbij het dagelijks functioneren van de patiënt en de kwaliteit van de therapeutische relatie per behandelcontact wordt gemeten.


Publicatie

Bovendeerd, A.M., de Groot I.W. (2013). Tijdschrift voor Psychotherapie 2013;39:157–71.


Oude Oosterik, N.A.M., Bouwmans M.E.J., Groot, de, I.W., Bos, E.H., & Jonge, de, P. (2017).  Tijdschrift voor Psychiatrie, 59(2), 78-86.


Beldman, G., Kessels, H.H.L.M., de Groot, I.W. (2017).
Tijdschrift voor Psychiatrie, 59(11), 672-679.


Pagina's