Köhle, Nadine

Haalbaarheid en acceptatie van aanvullende gepersonaliseerde digitale interventies in de behandeling van mensen met depressieve, angst en post-traumatische stressklachten

In dit onderzoek bestuderen we de ervaringen van clienten en de eerste resultaten van een behandeling bij Thubble. Deze behandeling bestaat uit een gepersonaliseerde online blended behandeling voor mensen met een angststoornis of een depressieve stoornis of een posttraumatische stressstoornis. De gebruikte methode is een case-series design.

just-in-time gedragsactivatie voor depressie

Depressie vormt een belangrijk probleem voor de volksgezondheid, met een stijgende prevalentie en negatieve impact op levenskwaliteit, mortaliteit en morbiditeit. Hoewel psychologische behandelingen - zoals gedragsactivatie - effectief zijn, is het maar effectief voor de helft van de deelnemers. De effectiviteit kan verbeterd worden door therapietrouw aan activiteiten tussen behandelsessies te verhogen. Veelbelovend om therapietrouw te verbeteren zijn “Just-In-Time Adaptive Interventies” (JITAIs) die ondersteuning "op het juiste moment" bieden. Tot op heden zijn JITAIs niet onderzocht bij gedragsactivatie voor depressie. Ons doel is om, in nauwe samenwerking met patiënten en therapeuten, JITAIs gericht op gedragsactivatie voor depressie te ontwikkelen en de bruikbaarheid, haalbaarheid hiervan te onderzoeken. 

Ervaringen van behandelaren in de sGGZ met on-demand behandelen

Aanleiding
Thubble is een innovatieve online, on-demand behandelservice waarbij behandeling volledig digitaal is. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van online modules en beeldbellen. Deze unieke vorm van zorg biedt veel mogelijkheden, maar er zijn logischerwijs ook nog veel vragen. Sinds de introductie van het on-demand behandelmodel bij Thubble in 2020 is er nog weinig onderzoek gedaan naar de ervaringen van behandelaren en patiënten van deze behandelvorm binnen de sGGZ. Hoewel de eerste onderzoeken positieve resultaten laten zien over de efficiëntie en kwaliteit van de behandelmethode, is er bij Thubble onduidelijkheid over de ervaringen met de behandelvorm. Thubble wil de ervaringen van verpleegkundig specialisten/sociaalpsychiatrisch verpleegkundigen en psychologen, werkend in de sGGZ, met de behandelmethode in kaart gebracht hebben.

Je staat voor een mentale uitdaging… wat heb je nodig?

Vanuit de media (dr. Phill, Dr. Rossie, Oprah) is er een beeld van hoe de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) werkt. Je gaat zitten en een behandelaar gaat je vertellen wat je moet doen om beter te worden. Dat is wat we horen, dat is wat we zien.
In de dagelijkse praktijk zien we echter dat mensen weinig beeld hebben bij de GGZ in het algemeen. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten van behandeling en de mogelijkheden die er zijn. Ook weten mensen vaak niet uit wat voor behandelvormen ze kunnen kiezen. Op basis daarvan is het moeilijk voor mensen om te kiezen voor een behandelvorm die bij hen past en bij wat nodig is.
Het is belangrijk om onderzoek te doen naar de wensen en behoeften van de doelgroep met als doel om ze daardoor op de juiste manier te kunnen informeren over ons aanbod, zodat mensen zelf gemotiveerd kunnen kiezen.

Het betreft een kwalitatief onderzoek waarbij we in gesprek gaan met drie groepen: 

* mensen van Thubble, screeners van Thubble en (ex)-cliënten.
* mensen niet in behandeling zijn geweest bij Thubble maar wel zelf mentale problemen hebben ervaren. Zij zijn verbonden aan Thubble doordat ze hun ervaringen delen en hiermee andere mensen inspireren/helpen.
* Co-creators: mensen niet in behandeling zijn geweest bij Thubble maar wel zelf mentale problemen hebben ervaren. Ze zijn verbonden aan Thubble doordat ze hun ervaringen delen binnen de Thubble.Community en hiermee andere mensen inspireren/helpen. Daarnaast raadpleegt Thubble de co-creators ook voor marketingdoeleinden.