Behoefte en/of draagvlak internethulpverlening Kampen

Abstract:

Binnen Kampen is er qua internethulpverlening Stel je vraag, waarin een cliënt een anoniem account kan aanmaken. Met dit account kan er een vraag worden gesteld en binnen drie dagen krijgt men antwoord.
Ik wil onderzoeken of er ook een behoefte is vanuit cliënten om meer vragen te stellen via het internet, zodat ze niet gelijk naam en toenaam hoeven te melden via telefoon of bij ons. Ik wil graag onderzoeken of er behoefte is voor online chats, hierbij kunnen cliënten ‘korte vragen stellen’. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb schulden, waar kan ik terecht?’. Dan kunnen wij beantwoorden via een chat waar dit zou kunnen en of wij hierin iets kunnen doen. Dit onderzoek doe ik bij cliënten doormiddel van een enquête. Bij collega’s vind ik het ook belangrijk om te vragen doormiddel van interviews of daar draagvlak is voor internethulpverlening.

Aanleiding: Gesprekken met verschillende collega’s van de Kern Kampen. Vanuit de Kern Kampen hebben we alleen ‘Stel je vraag’ als internethulpverlening. We vragen ons af of er behoefte is bij cliënten voor andere soorten hulpverlening (gericht op chatten), en draagvlak bij collega’s.

Doel onderzoek: Onderzoeken of internethulpverlening nog aanvullend kan zijn bij maatschappelijk werk. Heel erg belangrijk hierbij is te bedenken dat het alleen gebruikt kan worden als middel en niet als doel.

Centrale vraagstelling: Is er behoefte bij cliënten en draagvlak bij collega’s voor internethulpverlening?
Deelvragen:
Welke soorten internethulpverlening zijn er?
Waar kunnen belemmeringen liggen volgens cliënten/hulpverleners?
Wat is de behoefte van cliënten voor internethulpverlening?
Wat is het draagvlak bij collega’s voor internethulpverlening?

Samenwerking:

de Kern, Kampen

In kader van:
Opleiding Maatschappelijk Werk
Duur van het onderzoek:
december 2018 tot juni 2019
Onderzoekslijn:
Status:
Afgerond
Informatie:
Lucianne Holstege