Budgetteren in de Psychiatrie is te leren

Abstract:

Doel:
Wat hebben persoonlijk begeleiders en patiënten nodig om er voor te zorgen dat op 1 januari 2018, 75% van alle patiënten van Forence de EMH-module budgetteren hebben doorgenomen en afgerond en 90% van alle patiënten een up-to-date financieel format. Waarbij tevens financiën wekelijks een onderwerp is bij de individuele gesprekken tussen patiënt en individueel begeleider. Dit onderzoek beoogt een eerste stap te zijn in de richting van deze doelstelling. Allereerst zal in kaart worden gebracht hoe één groep stakeholders    ( patiënten ) aankijken tegen het belang van het onderwerp financiën in de behandeling en welke onderdelen van dit onderwerp voor hen van belang zijn; en in hoeverre dit volgens hen in een eHealth-module “budgetteren is te leren” is vervat

Vraagstelling:
De Centrale vraag is: Hoe zorgt Transfore ervoor dat adequaat financieel beheer een actief onderdeel wordt van de behandeling en begeleiding gedurende het verblijf van de patiënt”

Om deze centrale onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden zijn de volgende deelvragen in het onderzoek opgenomen:
1. Hoe kijken persoonlijk begeleiders aan tegen de financiën als behandeldomein?
2. Welke vaardigheden zetten de persoonlijk begeleiders in om de financiën voor de patiënt inzichtelijk te maken?
3. Wat vinden persoonlijk begeleiders ervan wanneer financiën als behandeldoel geïmplementeerd wordt
4. Hoe worden financiën als behandeldoel besproken tijdens de wekelijkse gesprekken met de patiënt?
5. Wat is er nodig om het dynamisch financieel format actueel te houden?
6. Hoe zijn de patiënten financieel in de problemen gekomen en wat hebben ze van hun ouders meegekregen over budgettering en omgaan met geld?
Dit deel van het onderzoek richt zich alleen op de subvragen 4, 5 en 6

 

Samenwerking:

Transfore

In kader van:
Maatschappelijk Werk & Dienstverlening
Duur van het onderzoek:
maart 2017 tot juni 2017
Onderzoekslijn:
Status:
Afgerond
Informatie:
Felix van de Straat