De FARE-spin is een web-based applicatie voor cliënten om aan de hand van een vragenlijst hun eigen voortgang te rapporteren, maar hiervoor heeft tot op heden nog geen usability testing plaatsgevonden. Het onderzoeksprobleem op dit moment is daarom ook dat het instrument de FARE-spin nog niet is getest op gebruiksvriendelijkheid en algemene bruikbaarheid bij de cliënten. De usability wordt in dit onderzoek opgedeeld in drie aspecten: Effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid. Omdat er een verschil zit in het leerniveau per cliënt is het van belang dat de applicatie voor iedereen te begrijpen en zelfstandig uit te voeren is.
Het doel van dit onderzoek is het uitvoeren van usability tests op vijf poliklinische cliënten van Transfore en op basis van deze usability testing bevindingen rapporteren en aanbevelingen schrijven over mogelijke verbeteringen.
De onderzoeksvraag wordt beschreven als volgt: “Hoe ervaren de poliklinische cliënten van Transfore en De Waag het web-based instrument de FARE-spin en wat is er nog nodig om het instrument te verbeteren?”
Sub-vraag 1. “In hoeverre is de technologie van de FARE-SPIN gebruiksvriendelijk voor de cliënt?”
Sub-vraag 2. "Wat is de mate van zelfstandigheid waarmee de cliënt denkt te kunnen werken met de applicatie?"
Sub-vraag 3. “In hoeverre is het taalgebruik van de FARE-SPIN passend bij het taalniveau van de cliënten?”
Aan de hand van de Think-aloud methode worden vijf poliklinische cliënten van Transfore gevraagd naar hun mening over de applicatie ‘FARE’. Daarnaast krijgen zij een aantal vragen gesteld gebaseerd op de SUS (system usability scale) over de bruikbaarheid van de applicatie. De afnames van de usability testing zullen plaatsvinden bij De Tender te Deventer en worden uitgevoerd door twee onderzoekers (stagiaire en begeleider). De cliënt wordt geworven middels hun behandelaar en krijgt een kleine vergoeding voor het meewerken aan dit onderzoek.