Alle Onderzoeken & Publicaties van Weerman, Alie

Onderzoek

Het promotieonderzoek borduurt voort op een in 2017 gestart RAAK-Publiek onderzoek getiteld ‘De bijdrage van ervaringsdeskundigheid van professionals in de praktijk van zorg en welzijn1’. Een eerste kwantitatieve meting (n=1890) en kwalitatieve dataverzameling versterken de aanname dat een aanzienlijk percentage (45%) van de professionals een potentieel aan ervaringskennis heeft en een deel van hen wil dit ook wil benutten. Professionals ervaren vaak nog moeilijkheden om de beide rollen (professional én ervaringsdeskundig) te integreren en aandacht ging uit naar het persoonlijk-professionele proces. Cliënten reageren over het algemeen positief op de introductie van de ervaringsdeskundige professional. In de organisaties is echter nog veel onwetendheid over deze nieuwe rol, met name onder regiebehandelaren (psychiaters/psychologen). Doel van dit onderzoek is beter zicht te krijgen op de waarde van ervaringskennis en deskundigheid in de ggz. Vraagstelling van het onderzoek is: wat is de (toegevoegde) waarde van ervaringsdeskundigheid in de ggz? Hiertoe wordt kwalitatief onderzoek gedaan onder cliënten, hun professionals en onder leidinggevenden.


Doel:
Het opdoen van nieuwe kennis waarmee zorgprofessionals hun ervaringskennis op een professionele en effectieve manier kunnen inzetten. Het onderzoek beoogt hiermee bij te dragen aan het bestrijden van de participatieachterstand van mensen met verslavings- en psychiatrische problemen.

Onderzoeksvraag:
Op welke manier kan de ervaringsdeskundigheid van zorgprofessionals een bijdrage leveren aan het persoonlijk en maatschappelijk herstel van mensen met psychiatrische problemen en verslaving?

Deelvragen:
1. Op welke manier kunnen zorgprofessionals hun ervaringskennis toepassen in het kader van herstelondersteunendezorg (HOZ)?
2. Op welke wijze, voor welke taken en in welke rollen zijn deze professionals ervaringsdeskundigheid van toegevoegde waarde voor organisaties in zorg en welzijn?
3. Hoe verhouden ervaringsdeskundige zorgprofessionals zich tot hun niet-ervaringsdeskundige collega’s
4. Hoe verhouden ervaringsdeskundige zorgprofessionals zich tot ervaringswerkers en ervaringsdeskundigen?
5. Hoe dienen professionele werkprocessen en taakverdelingen ingezet te worden voor een optimale en doelmatige inzet van ervaringsdeskundigheid?
6. Op welke manier verbeteren zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid de kwaliteit van zorg voor cliënten?